Besvarede spørgsmål
Her kan du se spørgsmålene og svarene der er stillet om sikhismen på sikh.dk siden oprettelsen. De fleste er folkeskolestuderende, men alle er og vil fortsat være anonyme.
Hvis du søger efter noget specifikt på denne side, kan du benytte Ctrl+F eller ctrl+B funktionen til at søge med.
Tak for svaret Gurdwara Ji... :o) Jeg har læst på Jeres hjemmeside at sikhismen er inspireret af de 4 "religioner" men at sikhismen ikke har noget med de religioner at gøre. Hvad er det sikhismen er blevet inspireret af? Har hørt fra en herboende sikh at sikhismen blev taget bl.a. udfra Islam... passer det eller hvordan skal det forstås? På forhånd tak!
Hej igen, Tak for din henvendelse. Dit nye spørgsmål minder dog meget om det tidligere stillede, altså om hvad forbindelsen mellem Islam og Sikhismen er. Som sagt tidligere indeholder sikhismen elementer som også indgår i andre religioner, og faktisk gælder dette alle religioner, de har nemlig alle noget tilfælles, og dette kan man ikke se bort fra. Men sikhismen opstod ikke med ret inspiration fra nogen religion, derimod som en modstand i mod de herskende religioner. Der var mange stridigheder mellem muslimer og hinduer, hvor årsagen primært var religion, og dette satte gang i sikhismens opståen. De mange ritualer som hinduerne havde, kvinder med tørklæder, fryten for Gud og fastninger i islam m.m. gjorde sikhernes guru’er op med. De lagde fokus på menneskeheden som én, og gjorde vejen til Gud gældende for ALLE, og lagde vægt på kærlighed til Gud, fremfor frygt for Gud m.m.. Der findes mange eksempler af denne slags, nemlig forskellen mellem de tre religioner. Herfra kan man sige at sikhismen ”ikke har noget med de religioner at gøre” fordi selvom sikhismen udsprang blandt disse religioner, så har den så lidt tilfælles med dem. Sikhismen er ikke en blanding af de to religioner, men modsat, det er en form for simplificeret og mere universel og praktisk religion, som bortkaster mange elementer fra islam og hindusimen. Den er blandt andet en monoteisisk, mindre ritualbaseret, mere ligestillingsorienteret og mere humanitær religion, der fører til kærlighed til Gud og alle hans kreationer. Det tidligere henviste link, er faktisk et godt eksempel på sammenligninger mellem de forskellige religioner og sikhismen: www.sikhs.org/religion.htm Hvis du har yderligere spørgsmål er du selvfølgelig velkommen til at skrive tilbage igen.
Har lige et spørgsmål der irriterer mig og håber du eller i kan svare på det. Jeg har læst at sikhismen bygger på 4 religioner: Islam, Kristendom, Jødedom og Hinduisme. Jeg har studeret Islam i nogle år og Islam er ikke en religion men en ideologi, så hvordan kan i sætte Islam under kategorien religion??? Det andet spørgsmål er hvordan sikhismen kan være en selvstændig religion når den bygger på de "4 religioner"??? På forhånd tak!
Tak for din henvendelse. Dine to spørgsmål er forsøgt besvaret forneden:
1) Islam er ikke en religion men en ideologi, så hvordan kan i sætte Islam under kategorien religion??? Sikhere vælger ikke at erklære Islam som en religion eller en ideologi, den ret har muslimerne af gode grunde selv. Det er irrelevant for sikhismen hvad Islam siges at være, idet den ikke ændrer på sikhernes filosofi og eksistens.
2) Det andet spørgsmål er hvordan sikhismen kan være en selvstændig religion når den bygger på de "4 religioner"??? Først og fremmest, hvad i verden er selvstændigt? Spørgsmålet er mere hvor er sikhismen uselvstændig? Læser man sikhismens tekster vil man finde ud af at sikhismen ikke er afhængig af nogen andre religioner ting, men er en hel livsfilosofi for sig selv. I Guru Granth Sahib står der blandt andet ”naa hum hindu na hum mussalmaan” (oversat: jeg er hverken hindu eller muslim) og budskabet er vist selvsagt. For det andet; sikhismen er ikke en sammenblanding af religioner, de som påstår dette siger det af uvidenhed og fordi det er hvad de måske ser på overfladen. Det er sandt at sikhismen blev dannet i en periode hvor der var store stridigheder mellem muslimer og hinduer, og sikhismen var en form for revolution i den tid, men derfra kan man ikke sige at den blot er en sammenblanding, tværdimod. Dette erfarer man når man læser sikhtekster igennem og ser hvordan sikhismen markant udskiller sig fra andre store religioner, blandt andet filosofisk, institutionelt, fysisk udseende, diciplinen, humanitært m.m. Siger man at sikhismen er en sammenblanding af to religioner, så svarer det faktisk til at sige at alle muslimer kristne, og alle kristne er jøder, og dette er de færeste enige i! Sikhismen har sandt nok nogle aspekter som er tilstede i andre religioner, blandt andet fra hinduismen, islam, kristendommen og buddhismen, men sikhismen følger ikke disse religioner/ideologier og der er faktisk flere modstand end der er ligheder blandt disse. Du kan læse mere om sikhismen i forhold til andre religioner, blandt andet hinduismen og islam, på følgende link: www.sikhs.org/religion.htm Ønsker du at fordybe dig i emnet, kan følgende bog anbefales: ”Hum Hindu Nahin” af Bhai Kahan Singh Nabha. Hvis du har yderligere spørgsmål er du velkommen til at skrive tilbage.
hej... vi er tre personer der har om emnet religion, og vi fik så om sikhisme. så vi har nogle spøgsmål i forbindelse om sikhismen til jer, og vi vil blive meget glade hvis i gider at svare os på det!?
1) hvad sker der efter døden??
2) kort, men præcis beskrivelse at troen og dens gud??
3) ægteskab??konfirmation og dåb??
4) hvilket traditioner og religiøse ritualer hører til religionen?? 5) hvordan bruger man bønnen??... og hvordan?? 6) har religionen betydning for pålædningen?? det var det... på forhånd... TAK!!
Tak for jeres henvendelse. De spørgsmål som I har stillet omkring sikhismen, kan meget let findes via litteratur. Blandt andet står der en del om netop jeres spørgemål på sikh.dk under "besvarede spørgsmål" og under "sikhismen i korte træk". Endvidere kan i bruge linksiden på sikh.dk, især den del om introduktion til sikhismen. Alternativt kan I finde nedenstående dansk litteratur om sikhismen på de danske folkebiblioteker:
1) Penney, Sue: Sikhisme
2) Rajinder Singh Panesar: Guru Nanak og sikhismen
3) Dhanjal, Beryl: Sikhisme
4) Nygaard, Jens Jørgen: Sikhismens verden
5) Lund, Preben: Min kammerat er sikh
Hvis jeres lokale bibliotek ikke har disse bøger, kan man bestille dem hjem gennem www.bibliotek.dk. Jeres spørgsmål er ret brede, og de er allerede blevet besvaret i de ovenstående danske bøger. Derfor, hvis I har brug for at få besvaret mere specifikke spørgsmål er I velkommen til at skrive tilbage. Held og lykke med jeres projekt.
Vær hilset, Jeg er en dreng i 9. klasse, der har et religionsprojekt om Sikhisme. Jeg vil sammen med min samarbejds partner i gruppen, prøve at vise hvorledes en turban bindes. Da jeg fandt en vejledning i en bog, er det nok kun øvelse der skal til. Men her er mit spørgsmål: Anvender man en særlig slags klæde til sin turban?? Og hvis ja hvor købes det ? Desuden kunne jeg gerne tænke mig at vide hvor langt klædet i gennemsnit er.
Med hensyn til turbanen og dens stof, så er det oftest et tyndt bommuldsstof som bruges. Jeg er ikke sikker på om det forhandles i danske butikker i Jylland, men måske kan det findes i udenlandske butikker der? Sikherne som binder disse turbaner, køber oftest stoffet i Indien og også i England hvor der bor mange sikhere. Så hvis du har mulighed for at finde et tynd bommuld eller voile stof kommer du nok meget tæt på det originale stof. Længden er oftes omkring 5 meter, og bredden er omkring 1 meter, og farven er som du sikkert ved, helt op til dig.
Det lyder som et meget interessant oplæg du skal holde, hvis du har flere spørgsmål er du meget velkommen til at skrive igen. En sidste ting som kunne være rart at vide måske, er at sikherne behandler deres turban med meget respekt. Det er dårlig maner at tage sin turban af i offentligheden, og man respekterer den ved at behandle den pænt og f.eks ikke lade stoffet røre gulvet når den bindes. Held og lykke med projektet.
Jeg er en dreng på 13 som med min gruppe i skolen har om konfirmation. jeg skulle så holde styr på hvad sikhismen holdt af konfirmations lignende fester. Dog er det eneste jeg har kunne finde en turban fest og i den bog var det meget simpelt sat op en dreng på 10 år for vist hvordan man sætter turban hvor efter han skal sætte den selv kan han klarer det for han en masse penge gaver. ER DET HELT RIGTIGT? kender i nogle bøger jeg evt kunne kunne kigge i ??
I sikhismen findes der ikke noget der direkte kan kaldes det samme som den kristne konfirmation. Den turban ceremoni som du har læse om er det tætteste man kommer faktisk. I denne ceremoni er det ikke et krav at drengen skal have penge, det kommer an på familien. Desuden skal pengene ikke forstås som noget materielt, men mere som et symbol på at dem der giver pengene giver deres velsignelse og deres kærlighed til modtageren. Der er heller ikke nogen aldersbegrænsning til denne ceremoni og den bliver heller ikke holdt i en bestemt måned eller lignende. Med hensyn til bøger om dette emne, så findes der desværre ikke mere end en håndfuld danske bøger om sikhisme på de danske biblioteker. En søgning på de danske biblioteker giver følgende resultater (bøgerne kan du bestille hjem til dit eget bibliotek fra www.bibliotek.dk eller henvende dig til dit eget bibliotek):
1) Penney, Sue: Sikhisme
2) Rajinder Singh Panesar: Guru Nanak og sikhismen
3) Dhanjal, Beryl: Sikhisme
4) Nygaard, Jens Jørgen: Sikhismens verden
5) Lund, Preben: Min kammerat er sikh
Desuden kan du finde information om turban ceremonien det internettet, bl.a. kan du prøve All About Sikhs: allaboutsikhs.com/way/sikhceremonies.htm Hvis du har yderligere spørgsmål er du velkommen til at skrive igen.
Hej!! vi har nogle spørgsmål angående jeres tro:
- Har I nogle love, bude eller leveregler I skal overholde?
- Hvor mange Sikher er der i Danmark? (Der står på jeres hjemmeside at der er ca. 500 familier, gælder det også i dag?)
- Er det svært at være Sikher i Danmark når de fleste danskere er kristne?
Med hensyn til love og leveregler som sikherne skal overholde står de alle i Guru Granth Sahib og delvist i Sikh Rehat Maryada (http://www.sikhs.org/rehit.htm). Nedenstående giver et godt overordnet indblik men indeholder dog ikke alt:
1. Worship only God and no one else.
2. Make worship and prayer a part of your daily life.
3. Do not make images of God, worship him in his abstract form.
Truthful life and honest living.
1. Work hard and work with honesty.
2. Lead a truthful life.
3. Share your earnings with others.
4. Help the needy and the poor.
5. Love your children.
6. Respect your parents.
7. Do not harm others.
1. Believe that everyone is the child of God.
2. Believe that all human-beings are equal.
3. Do not discriminate on the basis of colour, religion, cast and creed.
1. Do not believe in any rituals and superstitions.
2. Do not believe in the worship of images, tombs and graves.
Social and Family Guidelines
1. Do not take alcohol, tobacco and drugs.
2. Do not eat halal meat.
3. Do not eat any food which inflames the passions.
4. Be true to your parents and children.
5. Do not steal.
6. Do not gamble.
7. Love and respect your guests.
1. Believe in the oneness of the ten Gurus.
2. Believe in the sovereignty of Guru Granth Sahib
3. Believe in the spiritual authority of the five takhats.
Med hensyn til antallet af sikhere i Danmark er de 500 familier blot en antagelse, da der er ikke lavet statistik over dette. Om hvorvidt det er svært at være sikher i Danmark når de fleste er kristne, er det et individuelt spørgsmål, men idet Danmark ikke har strenge kristne regler og i og med at man har religionsfrihed burde der ikke være de store vanskeligheder. Derimod kunne man forestille sig at mange blev diskrimineret på grund af deres særlige udseende, turban etc. Jeg håber dette har besvaret jeres spørgsmål, eller i hvert fald givet et indblik. I er selvfølgelig velkommen til at spørge igen.
hej sikh.dk jeg vil gerne vide hvad en guru laver. Jeg har nemlig om sikhisme og jeg vil skrive om Guru Nanak. jeg håber du vil besvare mit spørgsmål hurtigst mugligt for jeg skal snart skal være færdig så jeg har ikke meget tid tilbage.
En guru er en spirituel guide som har til opgave at oplyse de uvidende og at bringe Guds ord ud til mennesker. Ordet guru har været brugt i indien gennem meget lang tid før det blev brugt i sikhisme. Stavelsen 'gu' betyder mørke, 'ru' betyder fjernelse, dvs. sammensat: den som fjerner mørket fra den uvidende. Som ordet 'sikh' fra sanskrit der betyder elev eller studerende, betyder ordet 'guru' en lærer, en spirituelt oplysende lærer. I sikhismen er en guru en vejviser eller en guide. Dog er han ikke en inkarnation af Gud, heller ikke en avatar, men det er gennem ham/hende som Gud kommunikerer sit budskab til mennesket. Man siger at en guru er som en stige eller en sti der i sidste ende fører til Gud. I sikhismen er ordet 'guru' KUN brugt i forbindelse med de 10 guru'er, dvs. fra Guru Nanak til Guru Granth. Intet menneske kalder sig for guru indenfor sikhismen. Dog bruger man stadig ordet om en lærer i andre sammenhænge end religion i det indiske sprog, f.eks. bliver en underviser i klassisk indisk musik ofte kaldt for en guru. Det står flere gange nævnt i Guru Granth Sahib at et menneske ikke kan finde vejen til Gud uden en guru, ligesom ingen kan nå toppen af en bygning uden trapper og ingen kan krydse et hav uden en båd.
"If a hundred moons were to rise, and a thousand suns , even then - without the Guru, there will be pitch darkness" (Fra Guru Granth Sahib side 463)
Efter den sidste guru, Guru Gobind Singh, har Guru Granth Sahib den spirituelle autoritet som de sidste 10 guru'er havde før. Guru Granth Sahib er skrevet af guru'erne selv og ingen levende person, uanset hvor hellige de må være betragtet, må kalde sig guru med den status som Guru Nanak ji til Guru Gobind Singh ji havde. For sikhere er den endelige guru og kilde til visdom, Guru Granth Sahib. Jeg håber dette har svaret på dit spørgsmål om hvad en guru er og "lavede". Der er udkommet en dansk oversættelse om Guru Nanak i 2002, bogen hedder Guru Nanak og sikhismen af Rajinder Singh Panesar. Hvis du endnu ikke har fået fat på den kan du bestille den på www.bibliotek.dk. Den burde være meget praktisk. Endvidere findes der meget information om Guru Nanak på nettet, du kan guide dig på links siden på sikh.dk Hvis du har yderligere spørgsmål er du meget velkommen til at skrive tilbage. Held og lykke med dit projekt.
Hej, Jeg har nu læst og læst på jeres hjemmeside. Jeg finder sikh religionen meget interssant, jeg har dog et par praktiske spørgsmål! I skriver I har undervisning i Punjabi hver lørdag... primært for børn, men alle er velkommene. Jeg er en "ung" kvinde (på 26) som ønsker at lære sproget. Så godt som muligt...... Er det muligt for en på "min alder" at deltage og koster det noget? I så-tilfælde, hvormeget? Er det religiøse ord, (oplæsninger fra Guru Granth Sahib) der undervises i ,eller er det det almene sprog? Jeg er nemlig interesseret i begge dele! I skriver at der er gudstjenster hver dag, hvordan foregår disse?
Hvis de er på Punjabi er det så muligt at deltage, selvom man ikke forstår sproget? Og er det i det hele taget muligt at deltage når man ikke er Sikh, endnu? Der ud over er jeg interesseret i Gatka undervisningen. Er der nogen form for kampsport det kan "sammenlignes" med? Hvis man dukker op som nybegynder ... hvad skal man så medbringe af tøj? Er det baseret på feks. yoga, hvis "ja" ... så hvormeget? Jeg kan forstå at der er en del meditation i Sikh religionen.... (Håber ikke jeg er meget forkert på den!) Som det måske fremgår lidt af min mail, påtænker jeg at konvatere til Sikhismen... Men der er mange tanker og spørgsmål der melder sig hen af vejen. Det at konvaterer til en anden religion er jo ikke noget man bare lige sådan gør... det kræver mange tanker og overvejelser! Men først og fremmest skal man være klar og være helt sikker på at det man er på vej til er det rette for én. Desuden er jeg klar over, jeg har meget at lære endnu... men man skal jo starte et sted! Jeg takker på forhånd og glæder mig til at høre fra jer. P.s. Hvis I sætter dette på hjemmesiden, (Besvarede spørgsmål) vil jeg sætte pris på anonymitet. Men ønsker helst svar på mail....
Tak for din henvendelse og undskyld ventetiden. Først og fremmest er din store interesse for Sikhisme imponerende, det er flot at du kan se det unikke i den på trods af du har stor afstand til religionen. Med hensyn til de praktiske spørgsmål kan jeg fortælle at underviseren i både panjabi, gurmukhi/kirtan og gatka i øjeblikket ikke er tilstede. Derfor er alle undervisningstimer i bero, og det er endnu usikkert om hvor lang tid de genoptages. Det samme gælder den daglige gudstjeneste; i øjeblikket finder gudstjenesterne sted oftest om søndagen. Under disse gudstjenester er sproget oftest panjabi, og ikke dansk. Der er ikke krav om at man skal være sikh for at deltage i gudstjenesterne, alle kan deltage, blot man viser respekt. Med hensyn til dit spørgsmål om Gatka kan sammenlignes med yoga, så minder gatka mere om selvforsvar og kampsport end bl.a. yoga. Det er rigtigt at der er meget meditation i Sikhismen, men ligesom sindet skal kroppen også være stærk, bl.a. derfor trænes gatka. Jeg synes at det er vigtigt at fortælle, at for at sætte sig ind i Sikhismen er det ikke en nødvendighed at kunne panjabi. Sikhismen er universal, og sprog er ikke en barriere for at lære og praktisere Sikhisme.
Derfor ville det være en oplagt mulighed at lære ved at læse tekster på engelsk, som du selv skriver ”der er meget at lære....men man skal jo starte et sted”. Ved at du læser Guru Granth Sahib på engelsk bliver indholdet eller virkningen ikke ændret. Det er vigtigt at man forstår hvad man læser og lever sit liv efter det. Blind tro er forkert tro. Derfor har sikhismen ikke nogen præster der prædiker. Der findes et stort antal bøger om religionen, ligesom der findes meget på internettet. Links siden på sikh.dk burde lede dig godt på vej. Endvidere kunne du tilmelde dig nyhedsgrupper hvor der informeres, updates og diskuteres. Yahoo har en del groups om sikhismen. Endeligt er du selvfølgelig velkommen til at kontakte os hvis du har spørgsmål, og målet er altid at svare tilbage så hurtigt som muligt. Du kan være sikker på at dit navn ikke bliver offentliggjort på internettet, der er ikke fokus på hvem der spørger og svarer, men hvad der spørges om og svares på.
Med venlig hilsen, Gurdwara Siri Guru Singh Sabha
Satkar yog Khalsa ji, Waheguru ji ka Khalsa, Waheguru ji ki fateh! First of all I would like to congratulate all of you for puting up such a nice and neat site on Danish Gurudware Sahib. I don't know if should write this email in english or in norwegian, nevertheless I just have a simple suggestion to offer. I think it would be better if you also put a map how to get to Gurudwara Sahib. You could exlain in detail if people visitting Denmark also wishes you visit Gurudwara Sahib, how can they find their way through public transport system. While you decide to put up information regarding this, you must also keep in mind that people from other countries don't know anything about Danish transport system. I will be very thankfull if all the directions are fully detailed. Thank you very much.
Waheguru ji ka Khalsa, Waheguru ji ki Fateh Thank you very much for your comments and suggestions for sikh.dk We don’t get much feedback like this, so we appreciate you taking time out to do so. The suggestion you have made will be done as soon as possible. At the moment we are working on getting some articles on sikhi on the page, mostly in english. After this, we will work on the map and directions etc. If you have other suggestions you are free to contact us again. As far as language is concerned, English, Danish, Swedish, Norwegian, Panjabi or Hindi in roman letters is no problem! Waheguru ji ka Khalsa, Waheguru ji ki Fateh
Jeg har et projekt om sikhisme i min skole og skal besvare nogle spørgsmål. jeg håber i kan hjælpe mig. spørgsmålene lyder sådan:
1. fortæl lidt om religionen.
2. hvad tror de på?
3. hvor hører religionen?
4. hvordan er ceremonien når de går fra barn til voksen?
jeg håber at i kan hjælpe mig.........
Tak for din henvendelse. Med hensyn til dit projekt og de tilhørende spørgsmål, kan du få dem alle besvaret ved at læse på www.sikh.dk .Her er både en kort introduktion om religionen, om hvad sikherne tror på og hvor og hvornår religionen er opstået. Med hensyn til en ceremonien når sikhere går fra barn til voksen; sådan en findes ikke. Der er en ceremoni for drenge når de begynder at gå med turban, men ellers betragter man udviklingen fra barn til voksen naturlig og holder ingen ceremonier i denne forbindelse, på samme måde som der heller ikke holdes nogen ceremoni for voksne som bliver til ældre. På allaboutsikhs.com/way/dastar.htm kan du læse mere om turban ceremonien (også kaldet ”Dastar Bandhi”). Hvis du har brug for yderligere information kan du søge i links på sikh.dk, og hvis du har nogle mere specifikke spørgsmål, er du velkommen til at skrive til sikh.dk igen. Held og lykke med dit projekt.
Hei ! Jeg er en norsk student som skriver en oppgave om sikhismen. Jeg mangler et punkt, og det er sikhisme i Norge ! Jeg finner ingen informasjon om dette. Vet dere noe om hvor mange sikher det er i Norge, og hvor i landet er det flest? Har de egne samlingsteder her? Håper på svar.
Tak for din henvendelse. Med hensyn til sikhisme i norge, ved vi at der er nogle Gurdwara'er der. Hvis du kontakter dem, kan de sikkert oplyse mere om sikhisme i norge. På internettet findes følgende adresser:
1) Shri Guru Nanak Niwas
Gurdwara Sahib
Noste VN 78, LIER, 3400 Drammen
Norway
2) Gurdwara Oslo Sikh Center
ALNABRU VEIN-3
0668 OSLO-6 Tel 643.195 / 22645272
Alna Bru, OSLO, Norway
Hvis du har yderligere spørgsmål er du velkommen til at kontakte os igen.
Goddag, jeg går i 3.g og er i gang med at skrive min større skriftlige opgave om kvinders rettigheder i 3 forskellige religioner. Hertil har jeg valgt Islam, Kristendommen og Sikhismen. Jeg har fundet en masse litteratur om emnet på Internettet men også valgt at tale med nogle fra hver religion. Jeg har skrevet nogle spørgsmål ned som handler om sikhisme og kvinder. Jeg håber I kan tage lidt tid til at svare på dem, jeg ville være meget taknemmelig. Hvis det er for besværligt må I gerne henvise til litteratur eller måske stille mig i kontakt med en sikher der kender til disse ting. Det ville også være okay. På forhånd tak. Hvilke rettigheder har man som en sikh kvinde?
En sikh kvinde har samme rettigheder som en sikh mand har. I modsætning til f.eks. Kristendommen kan ingen høje poster kun besættes af mænd. I modsætning til Islam, er en kvinde ikke underkastet manden. Sikhernes Amrit ceremoni er også åben for begge køn, og khalsa samfundet består både af mænd og kvinder på ligefod med hinanden. En sikh kvinde har de samme rettigheder til at blive en Granthi (Formidler af sikhismen) , Ragi (Professionel Salme Sangere) eller en af Panj Pyare (De fem elskede) m.m. På denne måde bliver der ikke gjort nogen forskel på mænd og kvinder i Sikhismen, på samme måde som der ikke bliver gjort med andre racer, religioner etc. Dette er blandt andet årsagen til at Sikhismen kaldes en universel religion.
Bliver Gud betragtet som en mand eller kvinde?
Guru Granth Sahib indeholder mange navne for Gud, både maskuline og feminine. Disse er alle brugt til at beskrive Gud. I sidste ende opfattede Guruerne ikke Gud som værende en mand eller kvinde. I Muhl Mantra oplyses det at Gud er 'Ajuni'= Ufødt. På denne måde oplyses at Gud ikke hører til noget køn.
Hvad siger Guru Granth Sahib om kvinder?
Guru Granth Sahib ji er unik i religiøs historie. Den er det eneste religiøse tekst som er samlet og gyldiggjort af grundlæggerne af religionen. Den består af smukke salmer og lovsalmer som underviser i åndelighed og vejleder i meningen med livet.
Den femte Guru, Guru Arjan ji, siger at i Guru Granth Sahib vil man finde vejen til "sandhed, tilfredsstillelse og svar på sine overvejelser". Med hensyn til kvinder har Guru Nanak ji sagt: 'Det er gennem kvinden, orden bliver vedligeholdt. Hvorfor kalde hende underordnet som giver fødsel til konger og helte'. (Frit oversat fra Guru Granth Sahib, side 473)
I Sikhisme er der ligestilling mellem de to køn. Kvinder har, på lige fod med mænd, ret til at besøge templer, arbejde, stemme og kræve de samme rettigheder som mænd har. Sikh kvinder går ikke med slør, og bliver ikke brændt på bålet med din afdøde ægtemand, men har ret til at gifte sig igen hvis hun bliver enke. Sikhismen betragter kvinder som ægtemandens bedre halvdel der ligesom mænd uddanner sig i sikhismen og følger de fælles leveregler for sikhere.
Er der restriktioner om hvad en kvinde må gå i af tøj?
Når sikhere tager Amrit, skal de alle, uanset køn, holde de 5 K'er der er kodeks for khalsaerne: Kesh (hår), Kara (stål armbånd), Kirpan (daggert), Kangha (kam), Kachha (underbukser). Bag disse er der en god begrundelse som jeg ikke vil komme nærmere på her. Men disse krav gælder både kvinder og mænd. Guru Nanak ji har sagt at man bør ikke gå med tøj der kan frembringe sjofle tanker hos andre. De ti Guru'er havde også et fast standpunkt imod at kvinder skulle gå med slør der dengang var så udbredt at gå med, blandt muslimer og hinduer. Selv kristne nonner er beordrede til at dække deres krop til mere end kristne præster.
Den tredje Guru, Guru Amardas ji nægtede til en hindu dronning adgang til sanget indtil hun fjernede hendes slør. Dette fordi at alle bør betragtes som lige og fordi at slør der dækker ansigtet betragtes i Guru Granth Sahib som undertrykkelse: 'Falsk anstændighed som undertrykker er slut. Nu med slørets aflæggelse, er vejen til ren hengivenhed startet' Guru Granth Sahib, s. 931.
Kan en kvinde læse i jeres hellige bog?
Ja. Alle har ret til at læse i Guru Granth Sahib. I hinduisme bliver en kvinde ikke betragtet som værende kompetent nok til at læse i Vedas'ne i et hindu tempel. Sådan er det ikke i Sikhisme.
Kan en kvinde blive tvunget ind i et arrangeret ægteskab?
Det er forbudt for sikhere at tvinge deres børn i ægteskab uden børnenes samtykke. Både sønner og døtre skal være nået en moden alder, både fysisk og psykisk, før de kan gifte sig. Således må forældre være sikre på at børnene har muligheden for at vokse op og være uddannet efter deres lyst. Arrangerede ægteskaber er en norm for sikhere, men dermed ikke en regel.
Sikhere har forbud mod at gifte sig udenfor deres religion og må ikke have seksuelle forhold udenfor ægteskabet. Guru'erne betragtede ægteskab som en ligestillet partnerskab. Guru Amardas ji har sagt: 'De er ikke blot hustru og ægtemand som bare sidder sammen. De er snarere hustru og ægtemand med en fælles sjæl.' Guru Granth Sahib, s. 788. Dette er i modsætning til andre religioner. I Islam er ægtemanden permermenent den dominerende partner. F.eks. står der i koranen: 'If your wives are over-bearing, advise them against it. If they do not care, refuse them sexual intercourse. If they still persist, then give them a thrashing.' Holy Quran, Al-Nissa 4-34.
Hvad siger sikhismen om medgift?
Sikhere må ikke gifte deres døtre af pengemæssige årsager, og medgift hører heller ikke til i Sikhismen, da man ikke betragter ægteskab som en handel eller en datter som mindreværd.
Hvis kvinder og mænd er ligestillede, hvorfor er der forskel ved fødsel?
Hvis dette er tilfældet så er det imod Sikhisme. Fødslen af en datter er ligeså glædelig en anledning som fødslen af en søn. Det er heller ikke en sikh skik at uddele søde sager og holde "Lohri" kun ved en søns fødsel.
Asiatiske kvinder er ofte underordnet deres ægtefæller. Hvordan er det i Sikhismen?
Hinduismen siger at kvinder er under mænds kontrol. Lovene af Manu siger at i barndommen lever en kvinde under sin faders regler, i ungdommen under hendes ægtefælde og at en kvinde aldrig må være uafhængig. Sikhismen siger det modsatte af dette. I Kristendommen ændrer kvinder deres efternavn når de bliver gift, og konceptet med pigenavne før ægteskab og at påtage ægtemandens efternavn, er fremmed for sikherne. Sikhere der praktiserer anderledes gør det på grund af uvidenhed. En sikh kvinde er født med efternavnet Kaur og ender også sine dage med det efternavn. På denne måde tillader man hende sin egen identitet gennem hele livet, og giver hende ikke et stempel som at tilhøre en anden person end sig selv. Jeg håber at dine spørgsmål blev besvaret tilfredsstillende, ellers er du meget velkommen til at skrive igen. Held og lykke med projektet. For yderligere litteratur, kan du besøge:
www.sikhwomen.com
www.sikhs.org/women.htm
Hej! Jeg har et spørgsmål om at blive skilt. Min veninde er sikh, hun er gift, men hendes mand er konstant utro, hun vil helst ikke skilles, men ser snart ikke andre udveje. Han har før lovet bod og bedring, men der er hver gang gået kort tid, så er han utro igen. Mit spørgsmål er, vil der være forskel på min sikhvenindes skilsmisse og en kristen kvindes skilsmisse? Vil andre sikher se ned på hende? Hvordan vil hendes fremtidige udsigter til at blive gift igen se ud? og kan hun overhovedet blive skilt i den situation? Jeg håber ikke at i synes spørgsmålene er for fjollede, for jeg vil gerne være der for hende så godt jeg kan.
Tak for din henvendelse og interesse for at hjælpe din veninde. En skilsmisse er en juridisk opløsning af en ægteskabspagt, hvorimod sikhernes Anand Kaaraj (vigelse) er en hellig ceremoni der udføres foran Guru Granth Sahib, og i Guru Granth Sahib står der ikke om skilsmisse. Guru Granth Sahib siger at ægteskabets bånd er en hellig sammenslutning og at det ikke kun er to personer der bliver gift, men to sjæle der bliver til én.
Man mener ikke at der er nogen der passer sammen perfekt, et sådan forhold eksisterer ikke. Filosofien siger at man kan, ved at "slibe kanterne" og tilpasse sig hinanden kan få ethvert forhold til at fungere. Det kræver meget at få et ægteskab til at fungere, uanset om det er arrangeret eller ikke. Når man bliver gift skal man ikke acceptere alt, især ikke at ens partner er utro. Derfor holder man hinanden "i snor" allerede mens det går godt. Bagefter er det ofte for sent. Alle disse ting gælder både mænd og kvinder og er en del af den indiske kultur og sikhkulturen.
Begge parter skal gøre en stor indsats for at få et ægteskab til at fungere, og ofte er det sådan at man indirekte er selvskyldig, f.eks. ved at acceptere for meget unødvendigt. Men går det helt galt, ser man ikke ned på folk der får en skilsmisse. Det vil heller ikke være umuligt for hende at gifte sig igen senere, hun har ret til at gifte sig igen, det samme gælder manden.
Med hensyn til om samfundet vil se ned på hende er svært at sige. Samfundet har forskellige meninger, og selvom det er uretfærdigt kan det i realiteten være sværere for en kvinde end en mand. Men sikhismen diskriminerer ikke på denne måde, derfor vil hun ikke blive frastødt og vil ikke være mindreværd. Den tiende Guru Gobind Singh ji sagde at en sikh kvinde, har samme styrke og samme rettigheder og skal være ligeså selvstændig som en sikh mand. Jeg håber disse forklaringer har hjulpet, og somsagt er en skilsmisse en juridisk ting, og derfor findes der ikke nogen religiøs ceremoni for skilsmisse i sikhismen.
Måske ville det hjælpe hende at komme i Gurdwara'en, der er mange andre sikh kvinder der og hun vil kunne få styrke og ro ved at meditere og læse i Guru Granth Sahib. Hvis du har yderligere spørgsmål er du meget velkommen til at skrive igen.
Hej, jeg har lige 2 hurtige spørgsmål: hvad betyder en gurdwara egentligt og hvad betyder kaur? P.S. Jeres side er god!
Gurdwara betyder indgangen/døren til guru'en. Guru'en skal her forstås som Guru Granth Sahib. Gurdwara'en er det sted sikherne beder og udfører andre religiøse aktiviteter. Det er essentielt for en Gurdwara at have et eksemplar af Guru Granth Sahib. Desuden tilhører en Langar og samlingshal til. En Gurdwara burde egentlig ikke oversættes med "sikh-tempel" og heller ikke en "sikh-kirke" eller en "sikh-moske". Den rette betegelse er en Gurdwara. Sikhkvinder og piger bærer efternavnet Kaur. Dette blev indført af den 10. guru, Guru Gobind Singh ji. Kaur oversættes ofte med prinsesse, men betyder egentlig prins. En sikh-kvinde skal være så modig og ansvarlig som en mandelig prins. Dette symboliserer ligestilling af kvinder og mænd i sikhismen. Om dette har professor Harminder Singh skrevet:
" The names of baptised male Sikhs have to end with the suffix 'Singh' and those of women with 'Kaur.' Perhaps because of its association with a female name the word 'Kaur' has become confused to mean Princess. In reality the word 'Kaur' is the Punjabi derivative of the word 'Kunwar' which stands for Prince and not Princess. Women in those days were regarded much inferior to men in every ways within the Indian society. Even in a family sons were accorded preferential treatment over daughters. It was a psychological master stroke of the Guru that by investing their names with a word which meant Prince (in a way a son) their status in society as well as within the family was brought to a par with men.
In military terms it also signified their being equal to men even as soldiers. It may be remembered that right from the time of the first Guru, Guru Nanak, women's position as equal partners was fully recognised, and accepted and exhorted."
Vi har feature-uge i skolen, og har fået om sikhisme. Indenfor sikhismen har vi valgt barnedåb, og vil gerne i den forbindelse have lidt information omkring denne barnedåb. Hvordan foregår det? Hvordan foregår festen derefter? osv. osv. Kingoskolen,Slangerup
Tak for jeres henvendelse. Med hensyn til barnedåb, så foregår det ikke helt på samme måde som i f.eks. kristendommen. Linket for neden vil kunne hjælpe jer en del på vej: allaboutsikhs.com/way/naming.htm
Hvis I har yderligere spørgsmål er I velkommen til at skrive tilbage.
Hej.... Vi er to piger i 9´ende klasse som har et emne om sikhisme! Vi vil meget gerne have svar på nogle spørgsmål som vi ikke har kunnet finde svar på, på jeres side eller i vores bøger. Så hvis I kunne svare på de følgende spørgsmål ville vi blive meget glade!
1: Hvordan fejrer sikherne deres fødselsdag? -Er det ligesom på dansk vis?
2: Bliver de unge sikhere konfirmeret ligesom vi blev det? -Er der nogle bestemte ritualer?
3: Har I en kalender tilsvarende vores med f.eks. jul, påske og Kristihimmelfartsdag osv.? -Hvis ikke hvad har I så i stedet for?
4: -Og til sidst vil vi meget gerne kende jeres holdning til bøsser og lesbiske? Er de "respekteret" i jeres tro? -Begrund venligst svaret!
Tak for jeres henvendelse. Forneden bliver jeres spørgsmål behandlet:
1: Hvordan fejrer sikherne deres fødselsdag? -Er det ligesom på dansk vis? Der er i sikhismen ingen fastsatte regler om man bør eller ikke bør fejre sin fødselsdag, derfor er det op til den enkelte om man vil og hvordan man vil. Men vi fejrer de ti gurur's fødselsdage, dette gøres for det meste ved en 3 dags lang religiøs ceremoni hvor man læser op af guru granth sahib non stop 3 dage i træk, også kaldet akand parth. Dette er for at mindes dem og deres gode handlinger og deres betydning for sikhismen. På den måde kan man godt sige at vi holder jul næsten 10 gange om året, men man kan ikke kalde det jul, idet begrebet jul giver udtryk for noget fra kristendommen hvilket ikke er det samme tilfælde. I sikhismen kalder man disse dage for Gurpurp. Se også besvarelsen af spm. 3 forneden.
2: Bliver de unge sikhere konfirmeret ligesom vi blev det? -Er der nogle bestemte ritualer? Det er normal at når en sikh dreng når en bestemt alder holder hans familie en ceremoni hvor drengen får bundet en turban. Dette symboliserer at han fra nu er et mandfolk og skal bære turban fra nu af. Sikhere har også Amrit ceremonien, noget der svarer til babtisme, men det er ikke noget man bliver når man når en bestemt alder, men når man selv mener man er klar til det. Til denne ceremoni er der nogle vigtige elementer, bl.a. Amrit (hellig vand) 5 pyare (babtiserede sikhere der har meget erfaring og loyalitet til khalsa broderskabet) og tilstedeværelsen af Guru Granth Sahib m.m. I kan læse mere om det bl.a. på denne hjemme side: allaboutsikhs.com/way/sikhceremonies.htm Og hvis I har brug for mere kan i blot lave en søgning på en af søgemaskinerne listed i vores linkside.
3: Har I en kalender tilsvarende vores med f.eks. jul, påske og Kristihimmelfartsdag osv.? -Hvis ikke hvad har I så i stedet for? Da Sikhismen og Kristendommen ikke deler nogen form for fælles historie kan man heller ikke have de samme begivenheder eller helligdage. Sikherene har dog vigtige dage hvor der er sket bestemte ting som fejres og mindes om. Bl.a. har vi Vaisakhi i april måned, og alle de 10 guruer's fødselsdage også kaldet Gurpurp. På denne hjemmeside kan i finde mere information om disse begivenheder: allaboutsikhs.com/way/sikhfestivals.htm
4: Og til sidst vil vi meget gerne kende jeres holdning til bøsser og lesbiske? Er de "respekteret" i jeres tro? -Begrund venligst svaret!
Sikhismen dikterer ikke hver enkelt handling i en persons liv, men har sat nogle overordnede regler og opfordrer til at man selv også tænker i de baner som de 10 guruer gjorde. Sikhismen går ind for ligestilling og siger at alle mennesker er på samme niveau overfor Gud. Der står altså ingen steder at man ikke må være bøsse eller lesbisk, men på samme måde står der heller ikke at man må. Desuden er det en beslutning som ikke har noget med sikhismen at gøre; sexualitet har ikke noget med religion at gøre. Men dermed kan man ikke sige at det er frit tilladt at gøre som det passer en.
I sikhismen står der f.eks. heller ikke at du ikke må dræbe, men det betyder ikke at du gerne må dræbe dem som du nu har lyst til! Der opfordres til at tænke selv også og forstå og danne en fornuftig mening om hvad der er rigtigt og forkert at gøre. Det handler om at kunne forstå dybden af ordne i Guru Granth Sahib og om at forstå guruernes hensigter og budskaber, og budskabet handler altså ikke om sexualitet eller andre ting af den slags.
Guru granth sahib omtaler kun sexualitet i henhold til ægteskab. Sex før ægteskab er ikke velanset, da det er en del af den process der forener to menneskers sjæle. Ægteskab er et meget vigtigt elemtent i sikhismen. Et menneske er ikke helt før vedkommende har fundet en partner, som man kan leve sit liv sammen med. Sikhismen er en meget praktisk religion, med en lang række etiske og teosofiske spørgsmål som det enkelte individ skal gøre op med sig selv om. Sikhismen er ikke bare "læs og forstå" men mere "læs, praktiser, forså". Hvis I har yderligere spørgsmål er I meget velkommen til at skrive igen.
Respected Gurudwara sahib, I am living in Norway from last three years and am goin to Århus,I have no information about Århus. I heard good things about Gurudwara organization in Danmark. I just want to know that is it possible that i can get some help by Gurudwara organization, is there Gurudwara or any sikh organization In Århus. I am nondrinkable and Vegetarian man. I really apperciate for any kinds of help. Thanks alot for time to read this e-mail. Waheguru ji Ka Khalsa, Waheguru ji ki Fateh.
Waheguru ji ka Khalsa, Waheguru ji ki Fateh I am very sorry for the one week long waitingtime you have had, it has not been possible to reply your email until now, hopefully this reply will reach you in time. If the Gurdwara can be of any help, you are always welcome to contact. But there is no sikh student organization nor in Aarhus or in Copenhagen as such. The Gurdwara here in Copenghagen is the only one in Denmark and the number of Sikhs here are not as high as in eg. in Norway. But there are sikh students in Aarhus University, if you wish you can contact them. If the Gurdwara can be of any help, please do not hesiste to contact. Waheguru ji ka Khalsa, Waheguru ji ki Fateh.
Sat Sri Akal, I am working in Copenhagen for the summer and was wondering if there is a gurdwara in the city? (I don't speak Danish, thus I could not determine this from your website.) If so, location and schedule of services would be much appreciated. Many thanks
Dear Sir, unfortunately the Gurdwara homepage hasn't got any information in English yet and we are very sorry for this, but it is to be changed very soon. The Gurdwara is located in Vanløse, and the address is:Gurdwara Siri Guru Singh Sabha, Grønnehøj 1, 2720 Vanløse. Busnumber 14 (which can be taken from Rådhuspladsen) and 21 goes to the Gurdwara. The Gurdwara is open everyday from 6am to noon, and again from 2pm till 8 pm And there is ceremony everyday from 6-7am and at 6-8pm. all day, and then there is the weekly ceremony on sundays. If nobody else is there, granthi ji, Bhai Gurdeep Singh Ji will be there. You are welcome to write back if you have any other questions.
Goddag, jeg skriver for en veninde og jeg har lige tjekket Jeres web side vedr. sikh religion. Jeg har et spørgsmål vedr. ægteskab uden for sikh religionen: Må en sikh gifte sig med en muslim? Hvad står der i den hellige bog? Hvis Ja hvem vil vige dem her i København, kan man tage i vanløse gurdwara og blive gift...? Da det er et haste spørgsmål, ser jeg frem til at høre fra dem meget snart.
Først og fremmest tak for din henvendelse. Guru Nanak ji sagde at man skal respektere alle mennesker, uanset race, køn, religion etc. Han opfordrede mennesker til at leve i fred med hinanden men også at holde fast i sin egen religion. Derfor er man enten sikh, eller tilhører af en anden religion, men ikke en mellemting.
I Sikh Reht Maryada, som er sikhernes regler for adfærd står der følgende: (http://www.sikhs.org/rehit.htm)
Section IV:
(b) A Sikh's daughter must be married to a Sikh.
(e) When a girl becomes marriageable, physically, emotionally and by virtue of maturity of character, a suitable Sikh match should be found and she be married to him by Anand marriage rites.
(k) Persons professing faiths other than the Sikh faith cannot be joined in wedlock by the Anand Karaj* ceremony.
* Anand Karaj er den religiøse bryllups ceremony for sikhere.
Da det ikke er accepteret af Reht Maryada, har Gurdwara'en ikke mulighed for at vie dem, og der opfordres heller ikke til at gøre det. Det er svært at få et ægteskab til at fungere med alle dets problemer, det er derfor endnu sværere at få et inter-religiøst ægteskab til at fungere. Dette er en af grundene til at man som forældre opfordrer sine børn til ikke at gifte sig udenfor religionen. Man siger at kærlighed ofte gør blind, du bør defor sørge for at hun tænker helt klart omrking dette, og ikke blot er styret af sine følelser.
Muslimsk kultur er meget anderledes end f.eks. indisk eller dansk. Hvad siger hendes forældre og pårørende? Hvad med hans side? Vil hun blive tvunget til at konvertere til Islam? Har hun tænkt over hvordan hendes børn vil opleve splittelse mellem to religioner? Ægteskab handler trods alt ikke kun om kærlighed, men også logik, derfor er alle disse overvejelser meget vigtige.
Hermed menes der ikke noget negativt om religionen islam som sådan, men hun bør også være opmærksom på hvordan verden i virkeligheden ser ud, hvad realiteterne er og hvor negativt tidligere tilfælde af denne slags har udviklet sig. Man bør lære af andres erfaringer, og bør gennemtænke i detaljer før en så stor og livsændrene beslutning tages.
Hvis I har brug for yderligere hjælp, er I altid meget velkommen til at skrive tilbage, og vi vil svare tilbage så hurtigt som muligt.
1/6/2002 Sikh! Jeg skal til at have et projekt om religioner og jeg har valgt sikhismen! Men jeg ved ikke hvad en Guru er! Er det et navn? og Nanak er det en mand? Er det ham som fik en åbenbaring og lavede sikhismen? Jeg håber ikke mine spørgsmål er for latterlige og jeg håber at jeg snart får svar....
Hej igen Jeg har lige nogle spørgsmål til: Den der "kage" med Grahamsmel, smør, sukker og vand, der skal man bede inden man spiser ikk? Kan/Må jeg godt lave sådan en Kage og så tage den med over i min klasse og give dem noget af det når jeg skal fremlægge mit projekt? hvis jeg bare beder en bøn først? Jeg ved ikke hvad jeg skal sige? Skal det være på Indisk eller på dansk? hvad er det man beder om? En Kirpan( en daggert) Hvad er en daggert? Håber du vil svare hurtigt....
Tak for din henvendelse. Først og fremmest er en guru en lærer/åndelig vejleder, derfor skal det opfattes som en titel til en person, f.eks. Guru Nanak, Guru Gobind Singh ji. Guru Nanak ji (ji er noget man siger for at vise respekt) var den første guru i sikhismen. Han var en levende person, men var meget oplyst. Jeg har samlet nogle enkelte links (på Internettet) som du kan bruge: www.sikhs.org/10gurus.htm
www.sikhcenter.org/references/introduction/ten-gurus.htm
Med hensyn til prashad. Så er der ikke noget forbud om at du ikke må lave den. Og du må da også gerne bede en bøn på dansk, det er der ingen skade i, Gud lytter ikke til hvilket sprog du taler men hvad du siger. Så du må gerne lave den, men det vil ikke blive opfattet som det samme som det der uddeles i en Gurdwara, da prashaden ikke gennemgår ritualet. Somsagt, er der ingen skade i at lave den og spise det, men vær blot opmærksom på at det ikke kan betragtes som det samme som det der deles ud i en Gurdwara. :) Til dit sidste spørgsmål om hvad en kirpan er, kan jeg svare at det er en form for kniv og lille sværd. Betydningen af denne kniv/sværd er beskrevet b.la. på disse sider: www.sikhcenter.org/references/introduction/ThefiveK.htm Held og lykke med dit projekt. Og hvis du har yderligere spørgsmål er du meget velkommen til at skrive tilbage.
Hej vi er nogne stykker som skriver om sikhismen i skolen og vi ville høre om i havde noget matriale om emnet på forhånd Tak
Tak for henvendelsen. Med hensyn til materiale om sikhismen, er der ikke skrevet meget på dansk, men dermed ikke sagt at der ingen bøger overhovedet, det er blot et meget begrænset udvalg der findes på de danske folkebiblioteker. Men jeg kan anbefale - Min kammerat er sikh - af Preben Lund og - Sikhismens Verden - af Jens J. Nygaard. Derudover kan vores hjemmeside www.sikh.dk og eventuelt et religions leksikon hjælpe. Desuden er internettet en guldgrube for informationer om sikhisme, men skal påpege at informationerne vil være på engelsk. Af genrelle og introducerende karakter kan jeg på stående fod anbefale følgende:
www.sikhnet.com/s/Sikhintro
www.sikhs.org/topics3.htm
www.sikhcenter.org/references/intro.htm
Hvis I har yderligere spørgsmål er I meget velkommen til at emaile tilbage på denne adresse. :)
Vi har besøg af fem indiske landmænd og en kvindelig professor, som er her for at lære noget om økologisk landbrug. De skal til København en weekend og de vil gerne besøge Sikh Templet, hvor ligger den og hvornår er der åbent? Jeg ville blive meget glad, hvis du kunne maile tilbage med beliggenhed og tidspunkt for gudstjeneste.
BÅRING HØJSKOLE
Tak for din henvendelse. Gurdwara'en (sikh tempelet) i Vanløse er den eneste i Danmark og ligger på Grønnehøj 1, 2720 Vanløse og alle uanset religion, race, køn etc er velkomne. Der er mulighed for at besøge Gurdwara'en hverdage fra kl. 06:00 til 12:00 og igen fra kl. 14:00 til 20:00. Der er gudstjeneste fra kl. 06:00 til 07:00, og igen kl. 18:00 til 19:00.
Der er desuden søndags gudstjeneste hver søndag fra cirka kl 11 - 14. Disse varer længere tid (og der er større deltagelse) og slutter med langer (fælles måltid). Jeg kan yderligere henvise til vores hjemmeside : www.sikh.dk/gurdwara.html Hvis du har yderligere spørgsmål er du velkommen til at skrive tilbage på denne email adresse.
23/4/2002 Jeg skal lave en opgave om sikhisme i skolen. Jeg vil gerne vide:
1. Betyder de tegn I har øverst på Jeres internetside noget?
2. Er det tilladt at blive skilt og senere gift igen i Jeres tro?
Håber I vil svare snarest muligt.
Tak for din henvendelse. Med hensyn til dine spørgsmål er svarende følgende:
1. De to tegn på forsiden af hjemmesiden, hedder et "eek onkar" (oversat fra gurmukhi: der er kun én Gud") og et "khanda" -tegn. De er begge symboler på Sikhismen, men har en dybere mening også. Istedet for at skrive forklaringen med andre ord, vil jeg henvise til en hjemmeside som jeg håber du kan få adgang til: www.sikhs.org/khanda.htm Der står hvad meningen med symbolerne er. Hvis siden ikke virker eller et andet problem opstår, så skriv tilbage og så sender det eller oversætter det til dig.
2.På www.sikh.dk står der under "i korte træk" følgende: Ægteskabets bånd er ifølge Sikhismen en hellig sammenslutning: 'De er ikke hustru og ægtemand som bare sidder sammen. De er snarere hustru og ægtemand med en fælles sjæl.' (Guru Granth Sahib, s. 788) Sikhismen går ikke ind for cølibat. Ægteskab og familieliv betragtes som hæderligt, naturligt og ideelt. Skilsmisse er ikke noget der anses som noget godt, men er der ingen alternativer og er der ingen andre vej, er det ikke ligefrem ulovligt eller strafbart. Men det er mere formelt, end det er en religiøs process. Desuden står der:
Kvinder og mænd betragtes som lige for Den Almægtige. Kvinden skal modtage den yderste respekt for sin rolle i familien og samfundet. Fødslen af en datter betragtes ikke som uheldigt, ej heller findes der ritualer som Sati - ofringen af enken sammen med hendes ægtemands lig på ligbålet. I Sikhismen har en enke derimod ret til at blive gift igen. De samme rettigheder gælder for begge køn. Jeg håber at dine spørgsmål blev besvaret, hvis du har yderligere spørgsmål er du velkommen til at skrive tilbage. Held og lykke med din opgave.
17/4/2002 Jeg er i gang med et projekt om etniske religioner i Danmark og om de er kommet med indvandringen eller er opstået på grund af en større åndelig søgen blandt etniske danskere her, herunder også om hvormange der er i hver kategori og hvordan det opstod. På forhånd tak.
Tak for din henvendelse. Med hensyn til dit spørgsmål om hvorvidt Sikhismen i Danmark er påstået pga. indvandring eller på grund af "en større åndelig søgen blandt etniske danskere" så kan jeg desværre ikke give nogen statistik på dette, da det aldrig er blevet analyseret. Men jeg kan sige at alle de som er troende sikhere her i Danmark er enten 1. eller 2./3. generations indvandere. Det er lidt svært at definere om dem der er 3. generations indvandere så er danske eller stadig er 2. generations, men det er så en helt anden sag. Skulle være nogle sikhere der ikke har en anden etnisk baggrund, dvs. indfødte danskere, så drejer det sig meget få, måske en eller to personer. For omkring 10 år siden var der en lille gruppe, bestående af 3-4 danske (indfødte danske) sikhere, men de flyttede til USA. Så det er helt klart domineret af danskere med en anden etnisk baggrund.
De første sikhere kom til Danmark i begyndelsen af 1960'erne. Siden da har tallet steget gennem årene. I 1970'erne var årsagen mere jobmangel end urolige forhold, selvom det ændrede sig i midten af firserne på grund af voldsomme uroligheder, især i 1984 hvor sikhere blev forfulgt og dræbt på grund af deres religion. I dag er årsagen fortsat uroligheder og antallet af asylsøgere i dag er steget ligeledes som antallet af asylsøgere fra andre lande er steget, blot ikke i så store mængder som fra andre lande.
Da der ikke er nogen officiel statistik, eller uofficiel for den sags skyld, over dette, er mit og det generelle skøn at der er omkring 400 sikh-familier i Danmark i dag.Jeg håber at dette har hjulpet lidt. Hvis du har yderligere spørgsmål er du velkommen til at skrive igen. Bekræft venligst modtagelsen af denne email.
3/4/2002 Hej!Vi er to piger som skal skrive rapport om sikhisme, og vi har et enkelt spørgsmål som vi gerne vil stille. Hvordan laver man karah pashad? Vi har kigget i mange bøger, men der står noget forskelligt i dem alle. Vi ville derfor blive meget glade hvis i ville hjælpe os med dette. På forhånd Tak
Tak for jeres henvendelse. Med hensyn til hvordan man laver karah pashad, er der en beskrivelse af det på www.sikh.dk under "besvarede spørgsmål" Men jeg har her kopiert det til jer her: "Med hensyn til "kagen", der findes noget som serveres i Gurdwara'en i slutningen af gudstjenesten, det hedder "karah prashad" og er en sød portion, som man spiser sammen efter gudstjenesten.Det er en ret simpel process, og kræver ikke meget. Man skal bruge grahamsmel, smør, sukker og vand. Alt sammen i lige mængder. Smøret smeltes i gryden og der tilsættes mel smør i gryden, ved siden af koges sukkeret i vand. Når melblandingen en bliver brun, tilsættes lidt af vand/sukker blandingen lidt ad gangen, rør godt så der ikke kommer klumper, hvis der er for lidt vand tilsættet mere VARMT vand, og konsistensen skal være lidt tyk og brunlig. Når man laver denne ret i Gurdwara'en, er det vigtigt at personen beder sammentidigt, og at man er ren (hygeine) og har tænkt sig at velsigne den. Det sidste kan I af gode grunde ikke gøre, men jeg håber at i får lavet noget godt (og det ikke brænder på eller noget! ;o) ) Fordi det smager faktisk helt ok. Hvis i har andre spørgsmål er I velkommen til at skrive tilbage, og held og lykke med jeres projekt.
Hei Jeg har en oppgave i religion og det er om: hva er sikhismen og hvordan skiller den seg fra hinduismen... Jeg håper dere kan hjelpe meg :) Hilsen en skole elev
Tak for din henvendelse. Med hensyn til forskellen mellem sikhismen og hinduismen, så sender jeg dig nogle links til internetsider som ville være ret relevante i dette tilfælde:
www.sikhs.org/religion.htm
www.sikhs.org/relig_h.htm
www.sikh-info.com/difference.htm
For informationer generelt om sikhismen er følgende gode:
www.sikhcenter.org/references/intro.htm
www.sikhs.org/topics.htm
Der findes mange andre sider på nettet som giver en introduktion til sikhismen, de ovenstående er blot udpluk på nogle simple introduktioner. Held og lykke med projektet, og hvis du har yderligere spørgsmål, er du velkommen til at skrive igen.
27/2/2002 Vi er to drenge fra Sct.Ibs Skole i Horsens. Vi har fået udleveret et opgaveark om sikhisme med en række spørgsmål... Vi ville blive meget glade, hvis I sender os et billede og materiale om jeres hellige steder/bygninger, både her og i udlandet... Besvarelsen bedes sendes til vores e-mail senest inden ugens udgang. Vi er klar over at det er med kort varsel, men vær venlige at gøre et forsøg - på forhånd tak...
tak for jeres henvendelse. Jeg er glad for at høre at I har gjort brug af sikh.dk hjemmesiden. Med hensyn til Gurdwara'en i Danmark, står der informationer om den på sikh.dk, desuden har jeg vedhæftet et billede af Gurdwara'en ydre udseende, og som snart også bliver sat op på hjemmesiden. Omkring informationer om sikh Gurdwara'er verden over, har jeg fundet nogle gode sider til jer fra internettet: 1) www.sikhmediawatch.org/resources/publications/wtog.pdf
Denne hjemmeside åbnes i Acrobat reader 5.0 som er gratis at få på internettet. Den er ret god som introduktion, og forklarer faktisk ret mange relevante ting. Hvis I af en eller anden årsag ikke kan få den frem, er I velkommen til at skrive tilbage, og jeg skal nok sende jer indholdet. 2) www.sikhs.org/gurdwara.htmwww.sikh1.net/page4.html og www.sikh1.net/page9.html Disse 3 hjemmesider er også ret gode, de fortæller om de væstenlige Gurdwara'er i verden, deres betydning og historie og indeholder desuden også billeder af dem.
Hvis dette ikke er nok, kan I gå finde meget mere ved at lave en søgning på internettet, f.eks. på google.com. Der finder i med sikkerhed mange informationer. Hvis I har andre spørgmål eller ligende er I meget velkommen til at skrive tilbage til denne email adresse.
1/2/2002 Vi er to drrenge, der i skolen har projekt om sikhismen. Vi ville blive meget glade hvis i ville sende noget materiale om sikherne. Udover det vil vi så næven at der er meget god materiale på jeres hjemmeside, som vi kunne bruge. På forhånd tak.
Det lyder som I har brug for noget generel information om sikhismen. Der findes nogle få bøger om det på dansk som i kan skaffe fra bibliotektet, de er meget informerende og hedder b.la.:
- Min kammerat er sikh - af Preben Lund
- Sikhismens Verden - af Jens J. Nygaard
og også i et religionsleksikon vil I kunne finde de informationer som I leder efter. Der er desværre ikke meget introducerende materiale på dansk om sikhismen. Men der er vores hjemmeside og disse bøger. Vi har informationer om mere dybere og filosofiske emner indenfor sikhismen, men ellers er der Internettet som er en guldgrube for information som disse, jeg kan anbefale jer disse sider, men skal gøre opmærksom på at de er på engelsk:
www.sikhnet.com/s/Sikhintro
www.sikh1.net/page1.htmhttp://www.sikhs.org/topics3.htm
www.sikhmediawatch.org/resources/publications/wtog.pdf (denne skal åbnes i Acrobat Reader som er gratis at hente på nettet. Siden handler om Gurdwara'er og fortæller om regler og traditioner) Hvis I har yderligere spørgsmål er I velkommen til at skrive tilbage.
Vi har brug for noget af jeres 'sikhisme' musik. Hvis I har noget, som I kan sende via Email, så vil vi meget gerne have det. - eller hvis I kender en hjemmeside, hvor man kan downloade det, så skriv addressen til os. Vi vil også gerne have en opskrift på en kage eller noget af det I spiser, som er nogenlunde let at lave?
Med hensyn til noget religiøst musik (hvis det har interesse så hedder det shabad/kirtan på indisk), så fylder det lidt for meget til at jeg kan sende det via email til jer. Men der findes enormt mange steder på internettet hvor man kan downloade den slags musik. F.eks.: www.sikhnet.com/Sikhnet/Music.nsf/by+Format Hvis I har problemer med denne side eller andet, kan i bare skrive tilbage eller søge på nettet. Med hensyn til "kagen", der findes noget som serveres til ceremonien, det hedder "prashad" og er en sød portion, som man spiser sammen efter gudstjenesten. Man skal bruge grahamsmel, smør, sukker og vand. Alt sammen i lige mængder. Smøret smeltes i gryden og der tilsættes mel smør i gryden, ved siden af koges sukkeret i vand. Når melblandingen en bliver brun, tilsættes lidt af vand/sukker blandingen lidt ad gangen, rør godt så der ikke kommer klumper, hvis der er for lidt vand tilsættet mere VARMT vand, og konsistensen skal være lidt tyk og brunlig. Når man laver denne ret i Gurdwara'en, er det vigtigt at personen beder sammentidigt, og at man er ren (hygeine) og har tænkt sig at velsigne den. Men jeg håber at i får lavet noget godt (og det ikke brænder på eller noget! ;o)!! ) Fordi det smager faktisk helt ok.
Er det sandt at en sikh ifølge troen skal bære hovedbeklædning, og i så fald hvad er den trosmæssige begrundelse?
Religionen sikhisme er opstået omkring 500 år siden. I den tid i Indien var der mange stridigheder i landet mellem hinduer og muslimer. Muslimerne ville have at alle skulle konvertere til islam, og dem der nægtede eller sagde imod ville blive dræbt. Der var ikke mange der var stærke til at kæmpe imod dette og mange uskyldige blive dræbt, derfor gjorde den 10. guru i Sikhismen, Guru Gobind Singh, sikhere til dem der havde pligt til at forsvare de svage i samfundet og kæmpe for retfærdighed. Sikhere skulle ikke være svage, og skulle kunne genkendes i enhver forsamling, sådan at man kunne se og sige at dét der er en sikh! Sikherene fik 5 regler/kendetegn som de skulle leve efter (blandt andet!), de er kendt som de 5 K'er, og er følgende:
1. Kesh (uklippet hår)
2. Kanga (kam i håret til at holde det pænt og rent)
3. Kirpan (lille daggert, må kun bruges til at forsvare de svage, og ellers er det som et symbol på kampen for retfærdighed for de svage)
4. Keshera (boxershorts ligende undertøj, symbol på hygiejne)
5. Kara (armbånd af stål, symbol på at man er sikh, og at man kun tror på én Gud)
Nummer 1 betyder som antydet at man ikke må klippe håret når man er sikh. Man mener at det er en del af kroppen og en gave fra Gud på samme måde som arme og ben er, derfor klipper man det ikke. For at dette uklippede hår skal være rodet og belastende, bærer man en turban! Dvs at en turban har to funktioner! Et at man hurtigt kan genkende at denne person er en sikh, og ved at hvis man søger denne persons hjælp vil man få hjælp pga a sikhernes omtale moral. Og to, så har turbanen den praktiske funktion med håret. Mange kalder også for sikhernes turban, som kan findes i mange forskellige former og farver, som sikhernes krone og deres stolthed. En turban er ikke blot viklet rundt om hovedet, det tager tid at pynte den, og enhver sikh kan have hans egen stil, men normal ser man sikhere med forskellige farver og i spidsformede turbaner.
En ting værd at nævne er at, ikke alle som går med turban er sikhere. F.eks. har de muslimer som er med i taliban eller ligende ikke noget med sikhismen at gøre, langt fra, men for ifølge nogle mennesker ligner de sikhere selvom de ikke har noget som helst med sikhere at gøre. Sikhere klipper ikke deres hår, hverken skæg eller andet hår, og dette er årsagen til turban, andre trosretninger, eksempelvis muslimer, har vel nogle andre årsager... Jeg håber at dette gav lidt indsigt, og at det besvarede dit spørgsmål. Jeg er ikke klar over din alder eller faglige niveau, så jeg har ikke kunne tage hensyn til dette. Hvis du har yderligere spørgsmål, er du velkommen til at emaile tilbage.
Jeg har fundet meget forskellige oplysninger om, hvor mange sikher, der findes i Danmark. Er tallet 250 eller 3.500?
Antallet af sikhere i Danmark varierer alt efter hvilken bog man slår op i fordi de sikkert er skrevet med års forskel. Desuden er der en forskel på om man taler om antallet af sikh-familier i landet eller sikh individer. Der er ingen officiel statistik over dette, derfor kan jeg kun give et bud, og det vil være at der er omkring 500 familier.
Kommer sikherne på grund af urolige forhold i Punjab? - og er er antallet af asylansøgere stigende i disse år?
De første sikhere kom til Danmark i begyndelsen af 1970'erne. Siden da har tallet steget gennem årene. I 1970'erne var årsagen mere jobmangel end urolige forhold, selvom det ændrede sig i midten af firserne på grund af voldsomme uroligheder, især i 1984 hvor sikhere blev forfulgt og dræbt på grund af deres religion. I dag er årsagen fortsat uroligheder og antallet af asylsøgere i dag er steget ligeledes som antallet af asylsøgere fra andre lande er steget, blot ikke i så store mængder som fra andre lande.
Hvor stort er jeres tempel, og hvor mange deltagere er der normalt i jeres møder?
Sikh-templet ligger i Vanløse, København, og kaldes en Gurdwara. Det er en 3 etagers bygning hvor ceremonierne foregår og hvor Guru Granth Sahib (sikhernes hellige skrifter) befinder sig. Deltagertallet varierer alt efter om der er en højtidlighed eller normal gudstjeneste. Derfor kan der ved ganske normale og ugentlige gudstjenester være omkring 50 mennesker, hvorimod der til årlige gudstjenester (eksempelvis i april måned hvor der er Baisakhi) kan op til 500 mennesker deltage.
Tager jeres organisation sig af undervisning af jeres børn?
Gurdwaraen har siden dens begyndelse taget sig af undervisning i punjabi og i kirtan (sikh-salmer med musik) for børn. I en periode var der undevisning i Gatka, en sikh-kampsport som snart vil blive genoptaget.
Hvornår blev templet indviet? Gurdwara'en blev indviet i 1980, dvs. 21 år siden.
Har I et forslag til en bog om sikhisme jeg kan læse for en 4. klasse?
Jeg har fornemmelsen af at der ikke eksisterer nogle specielt gode og børne-venlige bøger om sikhisme på dansk. Men der er en bog der hedder "Min kammerat er sikh" skrevet af Preben Lund. Den er god som introduktion. Desuden findes der en anden bog på dansk som hedder "Sikhernes Verden". Ellers er der også noget om Sikhismen i opslagsbøger. Men udover dette kan jeg anbefale internettet, som er en guldgrube om information om sikhisme, det hele vil godt nok være på engelsk, men der er enormt mange informationer på nettet! En enkelt søgning på de globale søgemaskiner vil give mange resultater, desuden kan emneindgangene på vores link side evt. hjælpe.
Et af spørgsmålene vi skal besvare er: "Hvorfor kan sikhere og pakistanere ikke lide hinanden?
Tak for jeres henvendelse. Jeres spørgsmål om hvorfor "sikhere og pakistanere ikke kan lide hinanden" er lidt besværligt at svare på. Først og fremmest er det to forskellige ting; sikhere er fra religionen Sikhismen (som oftest er indere), og pakistanere er befolkningen i Pakistan (som ofte er muslimer). Desuden skal det nævnes at der i Indien i dag bor over 80 mill. muslimer, hvilket er et højere tal end antal muslimer i Pakistan, derfor er der ikke ligefrem tale om et nationalt problem.
Hvis I spørger; hvorfor der har været så mange problemer mellem sikhere og muslimer, er sagen en anden. De svar må I finde i historiebøgerne, da der gennem årene har været mange religiøse konflikter. Især i årene omkring Sikhismens begyndelse var der mange religiøse konflikter. Men det skal nævnes at som sikhere respekterer vi alle mennesker, uanset køn, race, religion, kaste osv. osv. Derfor er der ingen som bærer nag, og diskriminerer heller ikke. Hvis I har brug for nogle mere specifikke oplysninger er I velkommen til at spørge igen. Men det er nok ikke muligt for mig, via email, at forklare alle årsager til stridigheder mellem muslimer og sikhere i historiens forløb. Til det må I søge hjælp i historiebøgerne.
Hvilken tro tilhører i?
Sikhismen.
Må I gå I bad med andre?
Ja.
Må I gå i seng med nogen uden ægteskab?
Nej.
Skal I gå i bestemt tøj? Hvis ja hvad?
Der er ikke regler for hvilket tøj man skal gå i, men uanstændigt tøj er ikke accepteret
Hvad betyder sikhisme?
Ordet sikh betyder descipel, og en der lærer (studerende), deraf ordet sikhismen.
Hvor mange koner må I have?
Kun én, bigami accepteres ikke.
Er der flere regler for kvinder end for mænd?
Nej, der er ligestilling i sikhismen.
Bliver I gift væk som små?
Nej, tvangsægteskab er imod sikhismens regler.
Har I et sted hvor I beder?
Man kan bede hvor man har mulighed for det, men sikhernes tempel hedder en Gurdwara.
Må I modtage indre organer fra andre?
Ja.
Har I en baggrunds musik når i beder? Hvis ja hvad hedder den?
Det hedder kirtan og findes i mange forskellige versioner.
Mit hovedemne er Indien og min opgave er at skrive noget om Sikherne. Det er et meget svært emne at finde materiale om på bibliotekerne, faktisk har jeg ikke fundet noget endnu. Jeg skal beskrive Sikhernes dagligdag i Indien, lidt historisk om deres mulige udvikling, noget om deres religion, f.eks hvad den betyder for dem. Desuden hvor i Indien Sikherne er mest udbredt, om der er forskel fra før i tiden og til nu, hvor de fleste boede. Derfor ville jeg spørge om det er noget I kan hjælpe mig med?
Med hensyn til oplysninger om Sikhisme, så er det rigigt at det er begrænset hvad der er at finde på de fleste danske biblioteketer. Men jeg vil henvise til internettet hvor der er enorm mange informationer at hente. Helt grundlæggende informationer kan du finde på Sikh.dk, og nogle gode sider på internettet er www.sikhnet.com, www.sikh.net, www.sikh1.net/page1.html m.m. Hvis du bare laver en søgning på internettet (f.eks. www.google.dk eller www.yahoo.com eller ligende) er jeg sikker på at du finder en hel masse som du kan bruge.
Jeg er ikke klar over hvor du bor i landet, men ellers har Gurdwara'en sit egen bibliotek om sikhismen, dette indholder også nogle bøger på engelsk, som måske kunne være nyttige. Biblioteket kan benyttes af enhver ved besøg i Gurdwara'en.
Ifølge jeres tro, hvilke råvarer må I ikke indtage? Og hvorfor er mange sikhere vegetare?
Der findes to slags sikhere. Den ene gruppe er dem som følger sikhismen strengt og aldrig spiser kød, og så er der den anden gruppe som spiser kød. Men fælles for disse to grupper er at de ikke må spise muslimsk og jødisk slagtet kød. Der står ingen steder direkte at man ikke må spise kød, men der er forklaringer i Sri Guru Granth Sahib om hvorfor man ikke bør spise kød og drikke spiritus, så derfor normalt at man finder mange sikhere værende vegetare. F.eks. vil der i en Gurdwara aldrig blive serveret kød, æg eller fisk og årsagen til dette er at en Gurdwara er åben for all, og ved at servere f.eks. svinekød ville alle ikke kunne deltage, hvorfor man altid har undgået at servere nogen form for kød.
Årsagen til at man i Sikhismen mener at mennesker ikke bør spise dyr af fornøjelse, er at man mener både dyr og mennesker har en sjæl, og bl.a. derfor har dyrene de samme rettigheder som menneskerne. Man spiser ikke dyrene på samme måde som man ikke spiser menneskerne. Men på den anden side siger Sikhismen at hvis man er i en situation hvor man IKKE har noget valg end at spise kød, er dette tilladt. Men man skal selv sørge for at dyret er blevet slagtet ordentlig, dyret må nemlig ikke lide.
Sikhismen forbyder at spise halalkød og den jødiske slagtemåde, fordi ved denne slagtemåde lider dyret. Desuden betragtes æg og fisk som kød af de fleste. Mange undrer sig over at hvorfor man så må spise grøntsager når man ikke må spise dyr. Forklaringen til dette ligger først og fremmest i at planter ifølge sikhismen ikke har en sjæl ligesom mennesker og dyr. For det andet, når man høster en plante for dens frugt, dør den ikke, den kan stadig reproducere sig, men dette er ikke tilfældet ved dyr.
Grunden til at alkohol forbydes er at ved indtagelse af alkohol ændres menneskets adfærd. Man må ikke tage noget som helst euforiserende, som gør at man mister dømmekraften. Det skal lige nævnes at Sikhismen ikke ser helt så strengt på indtagelse af tilsætningsstoffer i mad som mange andre religioner gør. Dermed menes ikke at man ikke bør følge reglerne, men det er mere et spørgsmål om menneskets morale end strenge regler og forbud. Derfor er der ikke forbud hvis man indtager kød og alkohol ved tilfælde hvor det er nødvendigt (eksempelvis ved medicin og tilfælde af madmangel). Man skal ikke udsætte kroppen for totur hvis man kan undgå det, kroppen er trods alt sjælens hjem.
Sikhisme er en mere praktisk og spirituel religion, og dens regler imod eksempelvis kød og alkohol er ikke kun baseret på god morale, men også på et godt helbred og et rent sind.
Findes der mange sikh-templer i Danmark?
Der er ét Sikh-tempel (Gurdwara Siri Guru Singh Sabha) her i Danmark. Det ligger ved København og har eksisteret i over 20 år nu, og er drevet af frivillige. Der er ceremoni i Gurdwara'en hver søndag fra kl. 09:00 til omkring 14:00.
Skal man giftes når man er sikher?
Ja, som Sikher skal man gifte sig. Bl.a. fordi man som sikh skal være en del af samfundet; man må ikke kun dedikere sit liv til at bede og meditere, men skal yde og deltage som en god samfundborger. Mennesket har brug for at udvikle sig, at lære nye ting og videregive disse ting, samt at dele sin sjæl med med en anden. Man mener nemlig at ægteskabets bånd er en hellig sammenslutning, som det står i Guru Granth Sahib (Sikhernes hellige bog): "De er ikke hustru og ægtemand som bare sidder sammen. De er snarere hustru og ægtemand med en fælles sjæl." Det er vigtigt at man bliver gift, og det er meget få som ikke bliver det, hvis ikke andet, kan det blive arrangeret.
Hvor lang tid har templet i Vanløse eksisteret?
Templet som befinder sig i Vanløse har eksisteret i lidt over 20 år. Det korrekte ord for "Templet" er en Gurdwara. I enhver Gurdwara finder man Guru Granth Sahib i hovedrummet, som bruges til bøn og daglig gudstjeneste. Ethvert menneske uanset kaste, tro, kultur eller nationalitet kan besøge Gurdwara. Enhver sikh mand eller kvinde kan lede bønnen eller foretage gudstjenesten. Ved enhver Gurdwara er der rejst et Nishan Sahib; et orange flag med en khanda. En khanda består af to krumsværd og en cirkel omkransende et dobbeltægget sværd, hvilket symboliserer kombinationen af det verdslige og spirituelle aspekt ved en sikhs liv. De to vigtige funktioner ved en Gurdwara er Sangat - menighed - og Pangat - fælleskøkken. Formålet med fælleskøkkenet er at give mad til alle besøgende. Det er et symbol på lighed og broderskab. Den rige og den fattige, den lærde og den uvidende, alle deltager de siddende på en række i spisningen. Køkkenet drives af almindelige sikhere og andre frivillige. Fælleskøkkenet er medvirkende til at skabe social lighed mellem alle mennesker.
Jeg har hørt at sikher går med turban dagen lang og ikke klipper deres hår. kan du bekræfte dette?
Ja, det er helt korrekt at Sikhere ikke klipper deres hår og også at sikh mænd går med turban. Disse to ting er en del af religionen, og hører til nogle af de ting som karaktiserer en sikh. Hvis du ønsker en forklaring og yderligere oplysning om dette, har jeg vedhæftet en fil med nogle enkelte udpluk af svar på hvorfor Sikhere går med turban og årsagen til at man ikke klipper håret. Dette er noget som jeg fandt på internettet (www.sikhnet.com) og er blot et meget kort udpluk. Ellers er internettet generelt en stor guldgrube når det kommer til informationer om Sikhisme.
Hvad er sikhismen?
Religionens stifter, Guru Nanak, blev født i 1469 i det daværende Nordindien. Kort fortalt er sikhisme en praktisk religion og en livsstil. Den prioriterer menneskerettigheder, og afviser fordomme om kaste, køn, race. Den promoverer troen på én Gud for alle (dvs. også for alle religioner), og lægger vægt på et spirutielt liv baseret på de 10 guru'ers love og praktiserer i deres liv på Jorden.
Skal man være sikh hvis man er født i en sikh familie?
At man er født i et en religion som sikhismen er ikke ensbetydende med at man skal følge religionen med tvang. Det er ens eget valg at beholde religionen idet religionen ligger op til at være religiøs af ens hjerte og ikke at tvang. At blive påtvunget en religion, er i strid med sikhisme, da sikhisme går ind for retfærdighed for alle. Men det er meget få og meget sjældne eksempler man har set af sikhere der konverterer til andre religioner. Selvom størstedelen af sikhere verden over er født ind i religionen, er der et stort antal vesterlinge, især i USA som har konveteret til Sikhisme. Årsagen til dette ligger bla.a i at sikhisme ikke er diskrimerende eller fanatisk religion, og hvor hjælp til sine medmennesker er en essientiel del af livsstilen.
Hvad bliver sikhernes "tilholdssted" kaldt?
En Gurdwara er sikhernes tempel, hvor gudstjenester finder sted, og hvor Guru Granth Sahib (oversat "Den hellige bog") bliver opbevaret. Ordet Gurdwara betyder "guruens port", og her kan alle, troende eller ej-troende, rig eller fattig, unanset køn, race, kaste osv. komme ind. Ligesom der altid er en Guru Granth Sahib og et oprejst flag med Sikh-symbolet, er der også altid et Langar (fælleskøkken). Her sidder alle på gulvet sammen og spiser, igen uden at diskriminere på nogen måde.
Er der flest børn/voksne/ældre mennesker i religionen?
Så vidt jeg ved er der ikke lavet nogen statistik over dette. Men helt teoretisk er det muligt at der er flest ældre, men dette er kun mit gæt uden videre undersøgelse.
Har vand en speciel mening i din/jeres religion? Hvilken?
Vand er grundlaget for liv i videnskaben, og det samme gælder for Sikhismen. Man tror på at vand er basis for alt eksisterende. Dette er ligesom i Hinduismen (det skal nævnes at Sikhismen er inspireret af verdens 4 største religioner, især Hinduisme, Budhisme, Kristendommen og Islam. Men dette betyder ikke at Sikhismen egentlig har noget med disse religioner at gøre, de respekteres idet man tror på at der er én Gud for samtlige religioner. Symbolsk kan man sige at Sikhisme er sammensat af de bedste aspekter fra 4 forskellige religioner men er uden tvivlt en selvstændig religion) hvor Gangas-floden både er kilden til liv og død, på samme niveau respekterer man vandet i Sikhismen. I Sikisme er bader man i helligt vand (normalt ved de hellige templer i Indien, vasker man sig i det hellige vand før man går ind i templet) og indtager også helligt vand (ved Amrit-dåben). Ved de store søer ved templer (som i øvrigt hedder Sarower) betragtes vandet somsagt som vigelse, dette er fordi det har en rensende effekt, både fysisk og spirutielt, derfor har vandet også en stor betydning i Sikh ritualer.
Bruger I vandet til nogle ritualer?
Vandet bruges i flere forskellige ritualer i Sikhisme. Vand bliver brtragtet når det ses i sammenhæng med Gudstjenesten i Gurudawaren eller Guru Granth Sahib. I Amrit-dåben (Amrit betyder i det hele taget helligt vand, og ved Amrit-dåben indtages det hellige vand) (se vedlagte materiale om Sikhisme) bruges helligt vand til udførelsen af dåben. Så svaret er uden tvivl at, ja, vand er vigtigt i Sikhisme.
Er ritualerne kun brugt i Danmark eller også i andre lande?
Metoderne til at tage Amrit-dåben er den samme alle steder i verden. Man kan ikke ændre i religionens "grundlov" som står i Guru Granth Sahib. Derfor har vand samme betydning i Danmark som i Indien og alle andre steder verden over. Men der er dog forskelle fra land til land, bl.a. med hensyn til Sarower, dette findes ikke i Gurudwaren i Danmark (Gurdwaren i Danmark er den eneste af slagsen i landet). Og det er sjældent at de findes i Gurdwaraer uden for Indien.
Er vandet godt eller dårligt? Hvorfor?
Vand er en gave fra naturen, naturen en gave fra Gud, derfor er der intet dårlig ved vand. Tværdigmod, vand er somsagt kilden til liv, men vand kan også tage liv. Vand er ligesom jord, luft og ild (de fire elementer) naturkrafter som ikke kan kontrolleres af mennesket, dette er blot endnu en årsag til at vand respekteres i religioner verden over.
Er der mange i landet der følger religionen?
Verden over er det cirka 20 mill. sikhere. I Danmark er der cirka 1000 sikh-familier, som primært bor i København området.
Jeg har hørt om at vaisakhi i nordindien bliver holdt meget festligt, hvor og hvornår bliver den holdt?
I Indien fejres Baisakhi af bønder og andre (kan staves på flere måder) med samme begejstring som nytår fejres i Europa. Den falder på den 13. april som er starten på høstmåneden Baisakh (indisk kalendersystem) Men en vigtigere begivenhed fandt sted den 13 april 1699 i Anandpur Sahib . Den 10. guru Gobing Singh ji oprettede Khalsa ordnen. Derfor fejrer man Khalsas fødsel denne dag. Der bliver i denne anledning i Danmark holdt gudstjeneste i Gurdwara'en som starter om fredagen og afsluttes søndag.
> Jeg kan ikke få fat i nogen oversættelse af Guru Granth Sahib, jeg vil gerne fordybe mig mere i disse tekster, og vil derfor gerne høre om I kan hjælpe mig?
Den bedste engelske oversættelse af Guru Granth Sahib er af Prof. ManMohan Singh som er fra Punjab, Indien. Men den er ligesom de fleste på engelsk. Derudover findes der mange andre oversættelser på internettet, hvis det synes svært at finde lige netop hans oversættelse, vil jeg henvise til: www.srigranth.org
Hvad betyder SINGH på dansk?
Et meget simpelt spørgsmål som har et meget simpelt svar. SINGH betyder LØVE, som skal symbolisere modet og styrken i sikh mænd. KAUR (som er det efternavn, som kvinderne får) betyder PRINSESSE og skal symbolisere skønheden, livskraften og styrken som kvinder besidder.
Jeg vil gerne høre om hvordan jeg kan få fat i nogen skrifter om sikhismen da jeg gerne vil sætte mig mere ind i religionen.
Det der desværre begrænset hvor meget information der findes om sikhismen på dansk, men der eksisterer meget på engelsk. Til dette er internettet en guldgrube, og der kan bestilles meget af den slags litteratur på nettet. Blandt andet vil du kunne finde oversættelser af Guru Granth Sahib til især engelsk. Se venligt vores links på sikh.dk. Ellers er du også meget velkommen til at komme til gudstjeneste hos os i vores Gurudwara i Vanløse.
Hvad er det Sikherne tror på?
Det vigtigste i Sikhismen er troen på én gud, at alle mennesker er lige meget værd uanset køn, hudfarve, religion, kaste eller ligende. Desuden tager sikhismen afstand fra fanatisme, idoldyrkelse og lign.
Hvilket land stammer Sikhismen fra?
Sikhismen blev grundlagt i Indien af Guru Nanak, som blev født i 1469. Guru Nanak var den første af religionens ti Guru'er.
Hvor mange danskere tror på Sikhismen?
Der er ikke tal på hvor mange herboende sikhere med en indisk baggrund der er, men et skud er en 1000 personer. Hvor mange herboende sikhere med en dansk baggrund findes der heller ikke nogen tal for, men der er en del.
Hvor mange tror på Sikhisme i hele verden?
Over hele verdenen er der omkring en 30+ millioner hvoraf de fleste bor i Indien, men ogå mange i England, USA, Tyskland, Spanien, Afrika, Mellemøsten og Indonesien. Sikhismen er verdens 5. største religion.